Jak už jsme vám prozradily v nedávném článku, rozhodly jsme se poptat obchodů z látkami, jak se jim v současné době daří a co by jim mohlo v nesnadné situaci pomoci. Tušily jsme, že ani u nich není situace úplně snadná, i když domácí šicí aktivity kvůli rouškám ohromně narostly. Rozeslaly jsme tedy na všechny možné strany e-mail s následujícími otázkami:
- Jak se vám daří, jak vše zvládáte? Máte obchod otevřený, nebo
jste v karanténě uzavřeli? Jak se vypořádáváte s uzavřením hranic a
krizí ve výrobě na italské straně?- Nasměřovali jste více svých aktivit na internet? Donutila vás
tahle doba třeba k posílení e-shopu, změnili jste způsob nabízení zboží?
Komunikujete intenzivněji se zákazníky např. formou newsletterů, na
sociálních sítích nebo jinak?- Zapojili jste se do „rouškové akce“ nebo jiných další projektů
vynucených karanténou? Jak to změnilo váš běžný prodejní režim?- Chystáte v nejbližší době nějaké akce? Chcete je našim čtenářkám
představit už teď? Hodláte nějak změnit sortiment?- Co by vám v současné situaci nejvíce pomohlo?
Odpovědi, které se nám obratem sešly, jsou opravdu zajímavé. Dámy z různých typů obchodů a různých částí země v nich poodhalují, jak je karanténa zasáhla, jak se s ní vyrovnávají a co dále plánují. Děkujeme jim za ochotu a za upřímost, se kterou se rozepsaly. Teď je to na nás všech, abychom naše oblíbené obchody nenechali na holičkách.
Petra Oujezká, Peony Garden, Děčín
1. Protože obchod máme jen na internetu, otevřeno máme stále. Největší propad, v podstatě nulový zájem jsme zaznamenali ihned po uzavření škol. Zákaznice nevěděly, zda mohou, musí nebo chtějí zůstat s dětmi doma a jak to bude dlouho trvat. Karanténa byla jen plynulým pokračováním, asi všechny obchody musely zaznamenat menší ochotu lidí utrácet.
Doručení zboží z Francie i Německa je delší, místo dnů jsou to týdny, ale všichni se všem snaží vyjít vstříc. Z Itálie zboží nebereme.
2. I nám se dny obrátily vzhůru nohama, hlavně proto, že děti zůstaly doma. Tím asi odpovím i na poslední dvě otázky. Sladit výuku dětí s vařením obědů a alespoň částečnou organizací jejich volného času je pro mě problém stále. Zákaznice se pomalu vracejí, nakupují, ale na nic jiného než balení objednávek čas není.
3. Šili jsme roušky pro pečovatelské služby, skautské dobrovolníky, ale i blízké okolí, na prodejní režim to vliv nemělo.
4. Mým jediný problémem je teď nedostatek času. Obecně si myslím, že ta největší krize teprve přijde. Lidé se přestali bát, omezení pro ně mají konkrétní a konečný charakter. Snaží se podpořit obchody, které mají rádi a jaro je příznivá doba na šití. Ale časem na všechny dolehne ekonomický propad, dodavatelé již tento týden zdražili látky o 2,5€/m, a s nepříznivým kurzem eura i dolaru se nevyhneme zdražení ani my. Podle mého lidé, až pomine vlna solidarity, začnou více šetřit a hůř teprve bude.
5. Budu ráda, když zákaznice budou chodit, budou se vracet a budou spokojené.
Jana Pelánová, Materialistic, Praha
Každá krize posiluje. Nás tahle posunula zase o pár mílových kroků dál – možná rychleji, než by nám bylo příjemné a také ne úplně bezbolestně. Tak můžeme poděkovat za další lekci pokory a srovnání životních priorit.
Výpadek příjmů z kamenného obchodu a šicích kurzů, které děláme každý den, nahradil e-shop. Zásluhu na tom měly z velké míry šicí stroje, které jsme před rokem zařadili do portfolia a za které jsme byly v druhé půlce března dost vděčné. První rešerši strojů jsme dělaly před dvěma lety a dlouhou jsme se vzdělávali, abychom je mohly nabízet i s poradenstvím. Běh na dlouhou trať s náhlým březnovým spurtem, který nikdo nečekal.
Situace, která nastala v druhé půlce března na trhu s šicími stroji, byla anomálie, ze které se někteří dodavatelé ještě nevzpamatovali. Pro všechny zúčastněné to byla (a stále je) velká zátěžová situace a zásadní nabourání všech fungujících vzorců. Nevidíme úplně do zákulisí, ale reálně se během tří dnů skokově vyprodaly měsíční zásoby pro celou ČR. Paralelně s tím intervenovala ČNB na oslabení koruny pro posílení exportu a stroje, které se do ČR dováží, zdražily. Zároveň díky výpadkům ve výrobě nikdo stále není schopen uspokojit poptávku po nejvíc žádaných strojích okolo pěti tisíc. Bestsellery jsou v tuto chvíli vyprodané a ještě to tak nejspíš měsíc, dva zůstane.
Ohromná síla i neuvěřitelná solidarita šicí komunity se veřejně manifestovala hlavně skrze šití roušek. Vyprodané stroje byly špičkou ledovce, ale dneska nikde neseženete ani obyčejný šikmý proužek. Naši nabídku látek jsme nikdy nekoncipovali tak, že chceme mít nejlevnější bavlnu na trhu a v první chvíli rouškové mánie se nás zmocnil tísnivý pocit, že náš pečlivý výběr designových látek teď nějaký čas nikoho zajímat nebude. Pár dní je opravdu nikdo moc nechtěl, ale po týdnu se naše zákaznice vrátily a nám se upřímně ulevilo. Jestli tohle některá z nich čte, tak děkujeme z celého srdce. Nechtěli jsme nijak žadonit ve stylu „malý nákup velká pomoc“, protože každý má svých starostí v tuto chvíli dost, ale realita byla a je taková, že máme z každého nákupu radost.
Kamennou prodejnu jsme pro veřejnost uzavřeli, ačkoliv jsme tam byli každý den a chystali e-shopové objednávky. Jedinou výjimku měly předem dohodnuté osobní odběry. Rozdaly jsme pár stovek metrů šikmých proužků a šňůr a našili pár roušek zdarma do sousedství a nemocnic. Každý z týmu jel s rouškami na své triko. Nebyl moc prostor cokoliv organizovat a my se docela zapotili okolo e-shopu a hlavně při prodeji šicích strojů. No a taky těch jehel a nití, co se prodalo. Asi také víc než za celý minulý rok…
Jedeme dál. Naši látkoví dodavatelé plus mínus fungují – sice vše trvá výrazně déle, než jsme byli zvyklí, ale řetězec se zatím nezhroutil. Nevíme, kdy dorazí kolekce z Japonska, ale zas to bude milé překvápko. Za chvíli zas budou šicí kurzy, snad to lektoři v rouškách zvládnou. Dodělali jsme pár věcí, které ležely až příliš dlouho v šuplíku, protože vždycky něco hořelo víc. Vyladili jsme věrnostní model pro vracející se zákazníky (spíš zákaznice), zprocesovali prodej vzorků, definovali si, co znamená šicí klub a co v jeho rámci chceme nabízet. Nechtěli jsme se unáhlit s rychlokvašeným on-linem kurzem, tak pěkně poctivě skládáme koncept. Snad jsme zátěžovou zkoušku zvládli a zatím nám nechybí energie se posouvat dál.
Denisa Kočková, Látky Mentalist, Brno
1.a 2. Prodejnu jsme uzavřely těsně před vyhlášením karantény, když jsme vytušily, že se něco bude dít. Vzhledem k tomu, že mám malé dítě, priorita byla jasná. Už delší dobu jsme také přemýšlely o změně režimu a situace tomu i pomohla, takže jsme se přestěhovaly do nového skladového prostoru. Dnešní doba vyžaduje skvělý zákaznický servis přes e-shopy, web apod. To je náš momentální cíl, zaměřit se na zkvalitnění služeb přes internet. Pokud jde o uzavřené hranice, samozřejmě nás to limituje. Je tu možnost vybrat látky na dálku a nechat odeslat, ale kolikrát se nám to vymstilo.
3. Do „rouškové akce“ jsme se zapojily s mamkou. Šily jsme doma po nocích a roušky dávaly je rodině, potřebným, popř. lidem, kteří měli zájem roušky koupit.
4. Akce plánujeme! Momentálně chystáme na Den matek, tedy 10.5.2020 slevu 10% + dopravu zdarma. Sleva bude ať už pro maminky, které si budou chtít udělat radost, tak i pro děti, protože můžou objednat dárkový poukaz. Dárkové poukazy posíláme i mailem, takže ho máte k dispozici hned.
5. Nejvíc nám pomůže a udělá radost, když budeme mít spokojené, milé zákaznice, které se k nám budou rády vracet.
Iva Scinto, Solidus, Brno
1.V současné době se nám úplně dobře nedaří. Máme sice stále otevřeno, ale objem prodeje je velmi nízký. Situaci nepřispívá ani to, že veškeré zboží dovážíme z Itálie a všichni naši dodavatelé mají zatím zavřeno. Ani po otevření ještě není jasné, kdy bude možné jet zboží osobně vybrat. Z nákupu zboží na dálku máme trochu obavy.
2. Posílení e-shopu a směřování více aktivit na internet, především na sociální sítě, vidíme jako naprosto nevyhnutelné. Obzvlášť v nynější nečekané situaci se snažíme se o vylepšení. Kvalitní a fungující e-shop ale vyžaduje spoustu času a přípravy. Téměř všechno zboží, které nabízíme, máme v omezeném množství a pouze do vyprodání, takže e-shop je takový „nekonečný příběh.“ Komunikace na sociálních sítích, pokud má být opravdu účinná, je též náročná.
3. Do „rouškové akce“ jsme se zapojili pouze drobnými dodávkami materiálu. Zpočátku všichni potřebovali striktně 100% bavlněné plátno a toho jsme v zásobě mnoho neměli, skoro všechny bavlněné látky totiž máme s příměsí elastanu (za normálních okolností to naši zákazníci preferují) a stuhy, šňůrky a gumičky potřebné k výrobě roušek v sortimentu nemáme. Nyní už některé salony a značky přistoupily i k výrobě designových roušek a roušek sladěných s oděvem a tady se už uplatní víc i látky od nás.
4. Sortiment zatím měnit nebudeme, pouze rozšiřovat, pokud při nákupech
zboží v Itálii objevíme něco zajímavého. Určitě plánujeme intenzivně
pracovat na vylepšení a rozšíření našeho e-shopu, abychom byli
dostupnější i pro zákazníky mimo Brno. Navážeme po delší odmlce na akci, kterou jsme nazvali “STORY SLEVA”. Na našem instagramovém (solidusbrno) a facebookovém (Solidus s.r.o. Brno – látky, kůže, kování) profilu se budou opět objevovat v příbězích příspěvky se slevami na látky, které budou mít platnost po dobu trvání příběhu, tedy 24 hodin. Odpovědí na příběh do zprávy (DM) je možné se zeptat na doplňující informace nebo zarezervovat množství látky se slevou. Rádi bychom také v tomto článku a nabídli slevu 10 % na nákup látek v květnu a červnu tohoto roku všem vašim čtenářkám, které se při nákupu zmíní, že anketu ve vašem internetovém časopisu četly (mimo látek, které budou již ve slevě).
5. Určitě budeme velmi vděční za představení naší firmy vašim čtenářkám a samozřejmě také, když se k nám přijdete podívat a případně něco pěkného koupit.
Michaela Zemánková, eZet látky, Strančice
Pokud se ptáte na krizi, shrnu to krátce.
Za velkoobchod: všechny prodejny, se kterými spolupracujeme a mají naše látky, prodávaly velmi dobře bavlněné materiály. O jiné látky zájem nebyl.
Rouškových akcí jsme se také účastnili, zpočátku se posílaly darem látky na roušky švadlenám, které věnovaly roušky Thomayerově nemocnici.
Dovoz látek Itálie, Německo: V určitém okamžiku se továrny zavřely a vpouštěly pouze zaměstnance, odmítaly byť jen spedici nakládat již dříve objednané zboží. Látky kupujeme s předstihem a za dobu, co fungujeme, máme i zásoby. Máme radost, že vlněné kostýmovky na podzimní sezonu jsme ještě těsně po uzavření hranic přivezli. Vlastně pro látky pojedeme až teď po měsíci (většinou jezdíme dvakrát týdně) a uvidíme, kolik výrobců si troufne otevřít. Naprosto všichni mají problém s italskými látkami, tam dodávky absolutně váznou. Takže začneme Německem. Situace se měnila každým dnem a pořád není stabilní. Od začátku existence firmy vozíme spíš evropskou klasiku a podporujeme výrobu u nás v Evropě, protože zachování místní výroby znamená i udržení pracovních míst.
Za e-shop: Nakupujeme s předstihem, jaro je pro nás hlavní sezona, takže to, co se nakoupí na podzim, na sezonu čeká. Objednávek bylo opravdu hodně, ale opět levné, bavlněné materiály na roušky. Ostatní látky zatím spíš stojí. Hlavně ale, že nikdo z nás nemusel do karantény a všechno fungovalo normálně.
Radka Musiolová, Primavera, Ostrava
1. Na začátku karantény jsme showroom uzavřeli, jednak z důvodu nařízení vlády, ale také z obavy, jak se celá ta situace bude vyvíjet. Opatrně jsme otevřeli minulý týden v omezené pracovní době, poté jsme se rozhodli otevřít v normální pracovní době. Po celou dobu jsme byli v kontaktu s našimi italskými obchodními partnery a přáteli žijícími v Itálii, čekali jsme, až se u nich situace začne normalizovat, což se stalo tento týden v pondělí. Naštěstí jsme se trochu předzásobili, takže jsme větší problémy s nedostatkem látek neměli, teda až na bavlny.
2. Veškeré obchodní aktivity jsme směřovali na internet, e-shop nám jde vcelku dobře a posílili jsme frekvenci příspěvků na FB a Instagramu, také jsme komunikovali intenzivněji se zákaznicemi, nejvíce asi přes WhatsApp. Jak jsou naše zákaznice skvělé jsme poznali v době karantény, kdy nás opravdu podržely, my jim za to děkujeme a také si toho vážíme.
3. Zapojili jsme se samozřejmě i do výroby roušek, kdy jsme vítkovické nemocnici Agel věnovali 450 roušek vyrobených ve spolupráci s ostravskou módní návrhářkou Nikolou Zezulovou a Módním salonem Nadira p. Alenky Macečkové. Dále jsme věnovali materiál na roušky domovu pro seniory Magnolia a různým jednotlivcům v nouzi. Prodejní režim se změnil asi tak, že jsme se zhruba měsíc museli obejít bez tržby ze showroomu, po otevření pak největší změna nastala ve skladbě zákazníků. Teď k nám zavítají i lidé, kteří dříve do metráží nechodili, ale potřebují materiál na roušky, tak je to k nám přitáhne.
4. Akce máme běžně celý rok, některé jsou plánované (např. Valentýn, 1.máj, Den matek) a některé jsou spontánní. Sortiment nijak výrazně měnit neplánujeme, ale pořád se snažíme něco vylepšovat a zkoušet nové věci, momentálně usilovně pracujeme na nové verzi našeho eshopu.
5. Současnou situaci se snažíme zvládat v klidu a s rozvahou, máme skvělý tým lidí, na které se můžeme spolehnout a spíše nás to profesně i lidsky posílilo, takže se díváme do budoucnosti. Zabýváme se prodejem látek od roku 1994, takže vím, že věnovat se módě u nás není žádná procházka růžovým sadem.
Eva Krestová, Evi látky, Praha
1. Musím říct, že se nám daří dobře, myslím tím v kontextu jiných obchodů, které musely zůstat zavřené. Když 13.3. oznámila vláda zavření všech obchodů, tak u nás zasedl “krizový štáb” a vymýšleli jsme, co dál, abychom přežili. Protože mám zodpovědnost za holky, platím nájmy obchodů… ale než jsme stihli rozjet naše krizové řešení, tak už zase od pondělí mohly být látky a galanterie otevřené.
Měli jsme zklácenou otvírací dobu do 15.00 hod. Od rána stála před obchodem řada lidí, vstupovali do prodejny po jednom a střihali jsme po 20 cm na roušky, to bylo jediné zboží, které se prodávalo. Trvalo to celkem 3 týdny, kdy jsme neprodali nic jiného než bavlněné plátno na roušky. Plátna začala samozřejmě docházet, oslovila jsem ale své dodavatele z Itálie a ti celí šťastní poslali další bavlny. Protože jsem nemusela jezdit na výběr osobně a pouze jsem objednala přes e-mail, tak i ceny těchto pláten jsou velmi lákavé. Tržby jsou sice nižší, ale našla k nám cestu spousta nových zákaznic. Byla jsem příjemně překvapená, jak byli všichni zapálení pro věc. Nikdo si nestěžoval, že si musí šít roušky sami, když sice vláda vyhlásila povinnost nosit roušky, ale nikde nebyly k dostání. Některé zákaznice slíbily, že až se „rozešijí“ na rouškách, přijdou na látku na šatečky :).
2. Online prodej byl náš první plán, když došlo k vyhlášení uzavření prodejen. Chtěli jsme dělat každodenní prezentace a prodávat hlavně přes Instagram. Také jsme okamžitě naplnili e-shop novými látkami, aby bylo na internetu všechno zboží, které jsme měli na prodejně. Když ale došlo k otevření prodejny, tak nastal “masakr”, kdy se u nás dveře netrhly a museli jsme zapojit všechny síly, abychom obsloužili všechny zákaznice, takže jsme nakonec na naše instgramové aktivity neměli čas.
3. V prvním týdnu bylo jasné, že i my musíme něco udělat, přispět látkami. Naložila jsem auto látkami, vybrala jsem všechny bavlny, které byly ve slevách a odvezla do dílny na šití roušek, která dodávala povětšinou do pražských nemocnic. Dále jsme spolupracovali s Lukášem Lindnerem a dalšími, kteří šili roušky. Nemohla už jsem ale všechny látky pouze darovat, museli jsme zachovat chod obchodu… takže jsem poskytovala látky alespoň s výraznou slevou. Prodejní režim byl v prvních 2 týdnech hektičtější a já moc děkuju mým holkám v obchodě, že to všechno tak hezky zvládly. Bez nich by to nešlo ani teď, ani jindy.
4. Plány pro nejbližší dobu jsou veliké! Hlavně bych chtěla pořádně zásobit naši novou sekci dekoračních látek. V našem sortimentu se také objevily velmi kvalitní pravé kůže. No a pak připravujeme spolu s naší designérkou Radkou Kupkovou nádherný projekt týkající se střihů. Nechci ještě moc prozrazovat, ale do konce května už snad bude toto naše “dítě” na světě a mohlo by to zpříjemnit šicí život spoustě našim zákaznicím.
5. Nejvíce by nám teď pomohl návrat divadel a filmařů. Ale opravdu si stěžovat nemůžeme. Myslím, že přežijeme a jestli budu moct brzy navštívit mé milované italské přátele, kteří mají ty nejkrásnější látky na světě, tak to pak už budu mít všechno. Budu moc šťastná, když čtenářky a všichni zjistí, jak je krásné si šít sám, jak je krásný pocit vynést model, který jste si vytvořili sami. Že není potřeba mít tunu oblečení. Že i k oblečení si můžete získat vztah, že dokážete vyrobit kousky, které nebudete chtít ze šatníku nikdy pustit dál. Myslím, že to je dost důležité uvědomění.
Moc děkuji za tuto anketu.
Velmi zajímavý článek, některé informace mě překvapily, jiné potěšily…Doufám a věřím, že zmiňované plány většiny zúčastněných ohledně zavedení či posílení e-shopů budou realizovány. Docela často nakupuji látky přes internet a je to celkem dobrodružství – to očekávání, jaká barva a materiál vlastně přijde. Až na pár výjimek, kdy popis látky v jednom eshopu není úplně podrobný- “100% bavlna” zahrnuje opravdu širokou škálu jemnosti materiálu, no tak místo šatů bude potah na venkovní posezení 🙂 – byl výsledek objednávky výborný nebo alespoň dobrý. Doufám, že všechny (nejenom) oslovené obchody tuto krizi přežijí i díky nám všem tady ze Stehu 🙂
Já podporuji své oblíbence, jak mohu! I mám teď dost času na šití, takže téměř obden mi přibyde nový “model”. Jen nevím, co s tou spoustou šatů budu dělat ;-))
Nejraději nakupuji naživo, musím si látku osahat, eshopy jsou pro mě příliš velký adrenalin. I když párkrát už to vyšlo.
Všem výše uvedeným prodejcům fandím, ale škoda, že třeba Solidus má tak mizerný eshop. Tam bych nevybrala vůbec nic. A přitom Jana propaguje tak krásné kousky!
[…] Při zmínce o předchozím článku pak můžete až do konce června získat 10% slevu v Solidusu. […]
Doplňuji ještě informace z B.P. látek – pana Bedřicha neopouští dobrá nálada a optimismus. Hodně skladových zásob spotřeboval i se slevami rozprodal na roušky, sám zachraňoval rodinu i přátele dodávkami roušek až za oceán 🙂 V obchůdku ale najdete plno nového krásného zboží “na šatičky”, které stačilo dorazit ještě v březnu. Těší se na vás a chystá velké slevy bavln a úpletů ze starších kolekcí.