Jak jsme vám slíbily, v nové etapě webu se budeme snažit postupně zvýšit počet článků na tři týdně. Zatím ladíme rozložení textů v týdnu a ze začátku ještě třetí článek nebude asi úplně každotýdenní záležitost, ale budeme se snažit, aby nové texty byly co nejrozmanitější a tematickou nabídku Stehu otevíraly i do nových oblastí. I pro nás je to proces plný překvapení. Třeba tentokrát jsme vám chtěly jen okomentovat pár krásných fotek a napsat něco kratšího na téma hledání inspirace ve vysoké krejčovině… ale nějak se nám ty krátké texty zatím nedaří. 🙂
Fotky z procesu navrhování a šití oscarových rób, které se v minulém týdnu po předávání cen filmového průmyslu začaly objevovat v médiích, v redakci prostě milujeme. Jakmile se někde objeví jakákoliv fotka či video z haute couture ateliéru, zajásáme a začneme je okamžitě zkoumat, abychom rozklíčovaly alespoň maličko ze znalostí a zkušeností nejlepších krejčí a krejčových, kteří na takto náročných šatech pracují. Tato možnost je historicky docela nová, dlouhá léta totiž ateliéry střežily své postupy jako oko v hlavě. Až v posledních letech, protože vzrůstá zájem o tradiční řemeslo, používají i exkluzivní módní domy materiály “ze zákulisí” couture kolekcí jako reklamu a marketingový nástroj. (Haute couture je ostatně i pro tak velké firmy, jako je Dior či Chanel, záležitost finančně ztrátová, a věnují se jí hlavně proto, že jim dodává výlučnost a zajišťuje publicitu.)
Před pár dny se i v českých módních magazínech objevovaly fotky, které poodhalují tvorbu róby, kterou na letošních Oscarech vynesla Meryl Streep.
Šaty jsou střihově velmi jednoduché a většina krejčových a švadlen by vám řekla, že jsou to prostě šaty z vrchní látky, pod níž bychom možná našly nějakou stabilizaci výstřihu, vespod podšívku a to bude nejspíš vše.
Fotky z ateliéru však ukazují, že šaty jsou ve skutečnosti velmi strukturované. Už fotografie materiálu napovídá, že jde o látku velmi trčavou. Můj osobní tip je vlněno-hedvábný gazar, což je organza tkaná ze 4 vláken namísto jednoho. Na příměs vlny usuzuji podle celkového dojmu – vlna dodá i trčavému materiálu určitou měkkost.
Kromě toho ale na dalších fotkách vidíme, že celý živůtek je podražený, a to bavlněným plátnem/kalikem, které se používá na zkušební modely.
Na jedné z fotek můžeme vidět i pikýrování, které spojuje dvě vrstvy podrážecího materiálu – živůtek je tedy řádně vyztužený a díky tomu se chová mnohem spořádaněji, než kdyby byl pouze z vrchní látky a podšívky.
Konfekční firmy dosahují podobného efektu podžehlením, ale pokud to budete zkoušet, dejte si pozor na to, abyste měly kvalitní výztuhu a pořádně ji nažehlily, protože bubliny vzniklé po vyprání nejsou zrovna estetické. Na velkoplošné nažehlování výztuh je ideální použít žehlící lis. (Článek o nažehlovacích výztuhách už máme připravený, takže se na něj můžete těšit v nejbližších týdnech.)
Na následující sérii fotek pak vidíme sesazování a začišťování šatů (všimněte si i detailů, třeba různých typů stehování nebo způsobu špendlení).
Nádhera, že? A přitom výsledné šaty zvnějšku vypadají tak jednoduše.
Pojďme se zblízka podívat na další krásné šaty z ateliéru Dior. Je to róba pro Emmu Watson na premiéru filmu Kráska a zvíře – hlavní inspirací tedy byla moderní verze postavy Belle. Materiál je organza, která je v jedné vrstvě zcela průhledná. Jak už jsem psala ve článku o správných postupech, někdy je lepší použít více tenčích vrstev než jednu silnější nebo kombinaci jedné vrsty a neprůhledné podšívky. Tady je efekt zjevný – šaty z mnoha vrstev žluté hedvábné organzy jsou nadýchané a přitom neprůhledné.
Z fotek i videí je jasné, že součástí procesu tvorby jakéhokoliv oděvu v haute couture ateliéru je zkušební model (postupy jsou ale trochu odlišné, protože se model nadrapuje přímo na panně, střihová konstrukce na rovné podložce se příliš nepoužívá).
Každá stálá zákaznice má v haute couture ateliérech pannu vycpanou podle své postavy, na které se přímo drapuje model ze zkušební látky. (O tom, jak jsme si s Bárou dělaly pannu na míru, si můžete přečíst tady. O využití drapingu, i když si šijete podle hotových střihů, pak zde. Pokud vás draping zajímá víc a nechcete čekat, až se tématu budeme věnovat v našich článcích, velmi doporučujeme knihu Draping od Karolyn Kiisel.)
Díky zkušebnímu modelu vyladěnému přesně na danou pannu krejčí vychytá i zdánlivé drobnosti, které v případě, že stříháte do živého, musíte řešit, až když máte ušitý polotovar. V ateliérech, kde pracují podle zásad vysoké krejčoviny, to ani jinak nejde – části oděvu jsou často vyšívané a jakákoliv pozdější změna vede k velkým komplikacím.
Třeba u následujících šatů jsou flitry vyšité podle jednotlivých dílů a vytvářejí na šatech ombré efekt. I taková zdánlivá hloupost, jako posunutí pasu nahoru nebo dolů pro lichotivější siluetu, by přestavovala v pozdějších fázích šití velký problém.
Jakmile je zkušební model hotový, finální model se šije rovnou načisto, což samozřejmě znamená velkou úsporu času. Tím je možné se inspirovat i pro naše domácí šití – kolikrát jste rozešily šaty bez zkušebního modelu, abyste po první, druhé zkoušce zjistily, že to není ono? Když si spočítáte cenu zbytečně nastříhaných látek a zároveň úsporu času při pozdějším zpracování, není zkušební model žádnou ztrátou, ale naopak velkým ziskem. Navíc se díky přípravě nemusíte bát střihnout ani do relativně drahé látky.
Jennifer Lawrence je tváří značky Dior a i díky tomu můžete na stránkách DiorMag v sekci Savoir Faire najít spoustu fotografií z přípravy šatů i šperků, které později vynesla na červeném koberci. Ale především můžete na fotkách prozkoumat mnoho technologických fines.
U dalších šatů třeba fotografie prozradily, že tvar podpírají kostice – ty pomáhají tomu, aby velká večerní nedržela jen na tenounkých ramínkách, objemná sukně nestahovala živůtek dolů a horní díl i s velkorysým výstřihem vepředu i vzadu držel na místě. Až po vytvoření korzetové báze z tylu přichází na řadu vrstvení a drapování spousty hedvábného šifonu a našití tylové sukně. (Pokud byste si podobné šaty ušily bez kostic, součástí ekonomické rozvahy by musel být i kilometr oboustranné lepící pásky. 🙂 )
Poslední šaty, které bych vám chtěla dneska ukázat, pro mě mají speciální význam. Před mnoha lety vyšel v Burdě článek o paní, co zašívá do šatů sušené květy (šaty pak sloužily povětšinou jako svatební). Hrozně mě tehdy tato myšlenka nadchla a pořád jsem na takové šaty myslela, až jsem je po nějakých dvou desetiletích uviděla na přehlídce u Diora. (Mimochodem téma věcí všitých do šatů nebo schovaných pod podšívku najdete i v novém “krejčovském” filmu Nit z přízraků, o kterém se také něco chystáme napsat.)
Šaty tvoří báze z tělového tylu, na které jsou naaranžované květy. Ty jsou pak překryté černým tylem s puntíky.
Květiny jsou tvarovány a barveny ručně, okvětní plátky jsou samozřejmě z hedvábí.
Jak se vám dnešní exkurze do světa vysoké krejčoviny líbila? Také se rády díváte na podobné fotografie? My v redakci se shodujeme, že na fotkách z procesu tvorby je vždycky něco fascinujícího. A neplatí to jen o ateliérech Dior, ale i o dílně každé (domácí i profi) švadleny či krejčové, která to se šitím myslí vážně.
Tak tomu říkám hezký začátek víkendu – kafíčko a kochací článek k tomu, nádherná inspirace. Mě ten pohled do procesu tvorby takových šatů taky fascinuje.
To je nádhera. Jano, díky za článek. Už první šaty jsou dokonalé a článek to postupně graduje, až do velkého finále :-). Krásný výběr. Taky máte vždycky touhu si takové šaty alespoň vyzkoušet? 🙂
Mít možnost takové šaty dostat do ruky, tak asi omdlím. 😀
Nemůžu dostat z hlavy ty zašité květiny. Nemáte někdo tip, kde se dají sehnat vkusné hedvábné květy?
V Maison Lesage 🙂 U nás asi jen ten Moraviaflor, ale ty jsou dost demodé.
Postupy ale používají asi dost podobné a kdyby jim člověk dal noty, tak si myslím, že by to dopadlo dobře. 🙂
Já jsem v tomhle trochu skeptická, ale budu se ráda mýlit :)!
Na nabídku Moraviafloru jsem koukala už před časem, ale taky mi to přišlo demode. Ale neviděla jsem nic naživo, jen fotky z jejich e-shopu. Tak jedině napsat ty noty 🙂
Ještě mě napadla https://www.facebook.com/tiarravlasoveozdoby/ . Jedna moc šikovná holka, co mi dělala svatební čelenku, to předala další moc šikovné holce, dělaly i nádherné hedvábné květy.
K dispozici mají mnoho tisíc vzorů a paní Synková dovede vyvzorovat cokoliv dalšího. S arch. Florianovou (Linie Praha) jsme se shodly, že mnohé nástroje vypadají totožně jako v Maison Lesage, že před těmi sto stopadesáti lety snad musel být jeden výrobce 🙂 Květiny se vyrábí totožně jako v těch úchvatných videích. A třeba oganzu má paní Synková od nám všem známého pana Volfa 🙂
Děkuji za referenci, to by mohlo stát za vyzkoušení.
Nechávala jsem si dělat na svatební na pošití stuhy pod prsy, ty “velké” maji cca 2 cm 🙂 https://www.facebook.com/atehsuits/photos/pcb.1590546677633200/1590546500966551/?type=3&theater
Děkuji za ukázku, zrovna ty “velké” jsou moc hezké.
Čistě náhodou se můj táta narodil jednu vesnici od tradičního výrobce umělých květin (ale dělají je z přírodních materiálů včetně hedvábí). 🙂 Jmenuje se to Moraviaflor, jejich produkce je taková klasika, ale dá se domluvit i na zakázkové výrobě.
Mně se ty delší články líbí. Ale chápu, že by bylo výhodnější napsat seriál o dvou kratších dílech než jeden dlouhý článek. Jakožto čtenářka samozřejmě hlasuji pro dva dlouhatánské články 😀
Vzpomínám na soutěže v Liberci ještě v minulém století, našívaly jsme na tylovou sukni a živůtek krajkové květy, umístění na prvních místech, vyšívané prádlové dírky na prádle ručně, krásná práce 🙂 Vzpomněla jsem ráda na mistrovou, která nás trpělivě vedla a hodně naučila 🙂
To muselo být krásné. A nemáte z toho nějakou fotodokumentaci?