8.2.2018 | Petra a Vendula | 3 komentáře

Společné šití: Sukně ve stylu Chanel I.

Sukně šitá „jako u Chanelu“ je v šicí blogosféře tak trochu za Popelku, alespoň v kontextu ohromné popularity chanelovského saka, okolo kterého se za poslední roky vyrojily desítky šicích tutoriálů, společných šití, kurzů a článků. (Pokud jste vloni nestihly náš seriál o této ikoně, koukněte na něj tady). Přestože byl Chanel kabátek v historii módy vnímaný převážně jako součást kostýmu a sdílí se sukní technologii šití, je dnes chápaný mnohem více jako samostatný kus. Svědčí o tom nejen samotná propagace módního domu Chanel, která sako ukazuje jako ikonický solitér (viz např. výstava Little Black Jacket a četné knihy), ale i překvapivá absence článků o šití sukní ve stylu Chanel mezi bloggerkami.

Je tomu tak možná i proto, že kompletní Chanel kostýmek je často považovaný za poměrně usedlou záležitost. Přestože buklé sukně dnes u Chanelu najdeme v mnoha délkách i tvarech, asi první obrázek kostýmu, který nám přijde na mysl, je sloupovitý, dokonce až trochu hranatý tvar z 50. a 60. let v délce těsně pod kolena, jak jej nosila sama Coco nebo třeba herečka Romy Schneider. Tato silueta ostatně příliš neoslnila ani při svém představení na první poválečné přehlídce Chanelu v roce 1954, popularitu získávala až postupně (historii Chanel stylu si můžete připomenout v našich článcích zde a zde)).

Romy Schneider v klasickém “hranatém” kostýmu Chanel.

Módní skica chanelovské siluety z roku 1965 (Zdroj: //blog.fitnyc.edu/huetoo/tag/history/, Bergdorf Goodman Custom Salon sketch collection, 1930-1969.)

Tatáž silueta u kostýmu z 80. let (www.1stdibs.com).

Co se sukně týče, byla dobově stejně jako kabátek vnímána jako symbol luxusu, jednak proto, že se šila z drahých materiálů, jednak quiltované vlněné buklé s hedvábnou podšívkou bylo nesmírně pohodlné na nošení. Volná sukně, především v nejklasičtější podobě falešné zavinovačky, poskytovala ale také velkou svobodu pohybu, což bylo převratné zvlášť v kontextu doby, kdy ideální „diorovskou“ siluetu stále ještě formovalo korzetové prádlo. Claire B. Shaeffer, sběratelka Chanel kostýmů a známá autorka knih o šití ve stylu Chanel vypráví, že si při zkoumání vintage kostýmů často představovala, jak v kostýmu Coco a další svobodomyslné ženy pobíhají Paříží… Právě tento rys nejspíše vtipně reflektuje i reklama na kostýmky se sukněmi se zavinovacím efektem na předním díle z kolekce podzim/zima 2014.

Chanel kostým, který tvoří quiltovaný kabátek se sukní z buklé (tweedu), hedvábnou podšívkou a někdy i ladícími halenkami ze stejného materiálu jako podšívka není jen historickou záležitostí – najdeme jej v mnoha podobách ve všech kolekcích až do současnosti. Stejně tak si Chanel ensemble oblíbily některé módní ikony. Pokud chcete vidět víc inspiračních obrázků, než se vešlo do tohoto článku, koukněte třeba na kostýmy, které nosí Amal Clooney nebo Anna Wintour.

Quiltovaná sukně se objevuje v mnoha podobách, tady například v zajímavé siluetě zdůrazňující pas za pomoci šikmo střiženého pasového dílu u kompletu, který může tvořit buď samostatné sako a sukně, nebo to mohou být i sakem překryté šaty.

Jaké techniky si při společném šití vyzkoušíme?

Podrobně si představíme postupy, podle kterých se šije falešná zavinovací sukně složená ze dvou dílů. Zvolený model má zavinovací efekt vpředu a jeden zip na středu zadního dílu. Sukně vychází z rovného střihu, na němž lze boční švy eliminovat, popř. u větších rozdílů v pase nahradit malými záševky. Ostatní záševky jsou díky vlastnostem buklé směrem do  pasu jen vysrážené parou, takže si sukně uchovává hladkou siluetu. Pásek pak může být jak z buklé, tak i z látky, která je použita na podšívku. Ta je na hlavních dílech sukně k vrchní vrstvě přiquiltovaná, nejčastěji ve vertikálních či horizontálních liniích, které kopírují vzor látky tak, aby byly co nejméně nápadné. Veškeré začišťování pak probíhá v ruce, podobně jako u kabátku. A stejně jako u kabátku může být i sukně dozdobena různými prýmky.

Přestože budeme pro názornost v tomto seriálu šít jeden typ sukně, dané technologie můžete využít i u jiných stylů. Quiltování a začišťování bude stejné u rovných sukní, pokud se chcete vyhnout zavinovacímu efektu. Pokud se vám nelíbí klasická podoba této sukně, i zavinovačky se u Chanelu objevují v různých podobách – mohou mít zavinovací efekt na zadním díle, nebo dokonce dvě zavinutí (vpředu i vzadu, nebo v panelech po stranách), přední či zadní díl může tvořit samostatný panel, který je třeba na zadním díle zapínaný na dva zipy. Zavinovací sukně také může mít různé délky, nejen tu klasickou těsně pod či nad kolena.

Krásné inspirace najdete v letošní resort kolekci, kde se to zavinovacími sukněmi i šaty v egyptsko-antickém stylu jen hemží.

Už máte vybranou svoji inspiraci? Určitě se o ni s námi podělte v diskuzi!

Příští týden se podíváme na vhodné materiály a střihy. Ukážeme si, z jakého střihu vyjít, jak jej upravit pro zavinovací model, jak spočítat spotřebu materiálu a jak střih vykopírovat na látku.

0 0 hlasů
Article Rating
Článek pro Vás napsala Petra (08.02.2018/8:53)
Kategorie: chanelovská sukně, Historie a styl, Šijte s námi, Vyšší krejčovina, Zdarma
Odebírat
Upozornit na
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Šárka
Šárka
5 let

Dobrý den, přemýšlím, že to s Vámi risknu, úplně jste mě navnadily. Škoda jen, že neumím šít:) Ušila jsem v životě jen jednu sukni, a to letní. Nevadí, challenge. Můžu říct o pomoc mamče. Hledala jsem nějaké midi sukně, které mám nejraději. Hodně záleží na látce, vzoru toho buklé, tak se těším na rady v dalším díle. Barva by se mi líbila nějaká fialovorůžová nebo zelená či klasika černobílá. Má se hledat tweed nebo buklé? Nebo je to to samé? Sukně z jarní kolekce Chanelu jsou kombinované s igelitem/pláštěnka styl nebo jsou krátké. Našla jsem starší hezčí. Líbí se mi… Číst vice »

Vendula
5 let
Odpověď na komentář  Šárka

Nebojte se toho, jestliže jste zvládla ušít už jednu sukni, zvládnete i tuto. Šití této sukně není vůbec těžké, náročné je pouze z pohledu času a trpělivosti. Tuhle sukni zvládne i začátečník, jednotlivé kroky nejsou těžké, jen je jich oproti konfekčnímu šití víc. Aneb budu-li volně citovat paní Shaeffer, tak každý, kdo umí šít, umí šít i couture ?.

3
0
Děkuji za vaše názory, prosím komentujte.x