Když jsem začínala šít, bylo mi tak trochu jedno, jak oděv vypadá. Hlavně, že jsem měla rychle něco nového. Jednou jsem přišla ze školy a protože jsem měla pocit, že nemám co na sebe, ušila jsem si za odpoledne kostkované kraťasy. Dost pochybuji o tom, že jsem sesazovala vzor, a zapínání jsem asi řešila místo knoflíkem a knoflíkovou dírkou spínacím špendlíkem, což bylo pro moje telecí šicí období obvyklé. Naštěstí ale trvalo jen asi tři roky a zhruba někdy ve čtrnácti až patnácti jsem začala mnohem víc řešit kvalitu zpracování. Respektive mi začalo více záležet na tom, jak oděv vypadá zvenku, vnitřky jsem až tolik neřešila. Kombinace mého věku, amatérské roviny šití a faktu, že jsem totální samouk, pak vedla k až úsměvným situacím, kdy jsem vystřihla podsádku vestičky a místo toho, abych ji předšila, podložila jsem s ní okraj a ten dvakrát zahnula a prošila. Z vnější strany pak vestička už vypadala dobře, ale ten vnitřek! Naštěstí jsem si pak koupila burdovskou knihu Šití krok za krokem, která mi v mnoha věcech otevřela oči. (Návody v samotné Burdě jsem nikdy nechápala a dodnes, když dojde na nejhorší a musím se kouknout, jak se něco má ušít, musím návod číst pětkrát.)
Postupem času jsem se propracovávala nejen k hezčím výsledkům, co se zevní strany oděvu týče, ale i k hezčím vnitřkům. Na vysoké jsem začala hlavně do svrchních oděvů dávat kontrastní a vzorované podšívky a plně se tato moje vášeň (nebo úchylka? 🙂 ) rozvinula po návratu k šití před 6 lety.
Tehdy jsem pomalu objevovala svět couture šití a zjistila, jak skvělá věc je hedvábná podšívka. Už jen to je obrovský skok kupředu, protože hedvábí je nejen ze všech materiálů nejpříjemnější na kůži, ale také vypadá ušlechtile a sofistikovaně, a to i když je třeba nošením požmoulané a různě pokrčené. Nevýhodou je horší manipulace a vyšší cena. Pokud nemáte se šitím splývavého hedvábí velké zkušenosti, je hedvábná podšívka vlastně takovou příležitostí, jak se to naučit. Podšívka vám nějakou tu nepřesnost odpustí mnohem lépe, než kdybyste šily kupříkladu top či šaty, takže si můžete práci s hedvábím osahat a v případě šití celého oděvu se pak tolik nebát (nebo vědět, na co si dát pozor).
Na podšívku samozřejmě nemusíte používat ty nejdražší hedvábné materiály. Levná hedvábí seženete v ZV Silk, brněnském Solidusu nebo Biltexu a v novém, teprve pár měsíců otevřeném obchodě Látky Marija. Rozhodně nahlédněte i do B.P. látek a slevové sekce Evi-látek. (Tipy mimo Prahu a Brno vítáme!)
Na podšívku se hodí splývavá hedvábí, která budou klouzat – v první řadě tedy satén, který ale bývá nejdražší, potom habutaj a krepdešín (tam ale pozor na klouzavost, kupříkladu krepdešíny ze ZV silk se na podšívky nehodí).
Když se nabažíte pocitu, že nosíte na těle hedvábí a že skvěle vypadá, můžete pokročit dále k podšívkám s drápkem. Kontrastní či vzorované podšívky jsou znakem toho, že si s nimi dal někdo práci, a i když podšívka nebude vidět, vy o ní vědět budete a při každém oblékání se budete kochat (je něco lepšího než uspokojení nad vlastní dokončenou prací?).
Samostatnou kapitolou jsou pak vnitřky svrchních oděvů. Tam si totiž můžete hrát donekonečna – pro méně odvážné jsou tu kontrastní paspulky (či prošití podšívky v kraji), pro odvážnější zářivé barvy a vtipné vzory.
U nepodšitých oděvů je standardem oděvní výroby začištění overlockem. Je to rychlé, je to esteticky přijatelné, ale pokud chcete něco více než vzhled, který neurazí ani nenadchne, můžete použít jiné způsoby začištění. Ačkoliv mám overlock doma, používám ho jen na úplety a šaty bez podšívky zakončuji jinak. Chystáme celý článek o tomto tématu, takže dnes jen ve stručnosti – v couture šití je i dnes běžné ruční obnitkování (mimochodem skvělá relaxační práce po těžkém dni), v zámoří má velkou tradici obšívání různými proužky (jako třeba páskou Hug Snug).
U šatů s velkou sukní je pak potřeba vyřešit olemování záložky. Můžete ji olemovat šikmým proužkem, krajkou (v případě kolové sukně elastickou), nebo nedělat záložku klasicky z vrchní látky, ale ze samostatného širokého šikmého pruhu.
Kontrastní či vzorované mohou být i kapsy. 🙂
Samostatnou kapitolou jsou pak šaty s korzetovou bází, kde je možné (nebo spíše naprosto nezbytné) se zcela vyřádit. Báze se zapíná na samostatný zip, který nebude vidět, takže může být třeba neonově zelený, to samé platí pro pasovou stuhu. Pokud se šije báze kupříkladu z batistu, je třeba ji na dolním okraji olemovat. V takovém případě ji můžete opět olemovat šikmým proužkem, třeba sladěným s lemováním záložky sukně. Krásně vypadají i patentky potažené barevně sladěným tenčím splývavým hedvábím. (K tématu šatů s korzetovou bází se na našem webu určitě vrátíme, a to nejspíše v období před další plesovou sezónou).
Krásné vnitřky jsou dokonce i nakažlivé. Na následujících fotografiích můžete nakouknout i do šatů mých kolegyň.
Baví vás oděvy s krásným vnitřkem? Pokud ano, je to skvělé, ale nikdy nezapomínejte na to, že prioritu má celkové padnutí a vypracování z líce. Pokud si tedy nejste jisté, že kontrastní frajeřinka bude v souladu s vypracováním na líci, prostě ji vynechte.
Pokud v tom nevidíte smysl, šijte prostě svůj standard a neohlížejte se na nás, co v každých šatech potřebujeme nalézat znovu a znovu tak trochu poklad (a ten je přece vždycky uvnitř! :)).
V případě, že na krásných vnitřcích také ujíždíte (a jsme si jisté, že je vás tady takových víc než dost), budeme moc rády, když se pochlubíte pod článkem nebo v diskuzi – inspirace není nikdy dost!
Kategorie: Příběhy našeho šití, Psychologie šití, Vyšší krejčovina
Šiju cca 3, 5 roku a první 2 roky jsem vůbec neřešila, jak to vypadá zevnitř, hlavně to mít rychle hotové, podobně jako vy. Teď už to řeším hodně, ale zatím používám běžné podšivky. K hedvábí jsem se zatím neodvážila, kvůli ceně a taky se trochu bojím, že to bude problematické na šití.
Chápu Vaše obavy – je třeba postupovat krok za krokem. 🙂 Hedvábnou podšívku zkuste, až budete šít třeba nějaké speciální šaty nebo naopak základní pouzdrovky a uvidíte sama, jak to půjde. 🙂
Krásné a inspirativní fotky, hezké vnitřky oděvů a barevné akcenty schované vevnitř mám taky v oblibě. Jednou se mě moje maminka dokonce zeptala, jestli hodlám to oblečení nosit i naruby 🙂 . Když jsem začínala se šitím, taky jsem měla všechno hned hotové – nastříhat, ušít, druhý den v tom vyrazit ven. Ty věci nebyly špatné, zvenku vypadaly opravdu dobře, ale vnitřky bych se tenkrát rozhodně nechlubila. Dnes strávím nad každou ušitou věcí výrazně víc času, šiju z kvalitnějších látek, víc se zaměřuji na detaily a aby oblečení vypadalo dobře i z rubu. Stala se z toho trochu závislost, naštěstí… Číst vice »
To je konečná verze. 🙂 Ty prsní vycpávky jsou volitelné, ale dávali je tam i u Diora a to i když se pod šaty nosila podprsenka – je to čistě jen kvůli plynulejším liniím.
Mně by se líbilo ty vycpávky a horní lem ještě něčím přikrýt, ale je pravda, že by to byla další vrstva navíc a že by už to bylo asi moc. Jinak jsou ty šaty krásné, už jsem je obdivovala dřív.
Ty fotky v článku jsou velmi inspirativní, všechny ty krásne detaily jsem si musela prohlédnout hned několikrát 🙂
Bylo by to moc, ale rozhodně by šlo a taky se to tak dělá, že přišijete bázi do šatů na stroji lícem k líci podél horního okraje. Pak je ten vzhled takový čistčí. Kdybych to šila pro někoho jiného, tak to asi tak udělám 🙂
Nedalo mi to, a koukla jsem se k sobě na Pinterest 🙂 Takže u balmaina inkriminovanou oblast kryli zřejmě saténem 🙂
Ten lem se dá i založit, ale tam záloží na tloušťce látky, ty moje šaty jsou z piké, takže tam by to mohlo dělat už neplechu. Oscar de la Renta
A současný Dior – tam je lem ošetřený jen entlovacími nůžkami. 🙂
To je nádhera!
A taky toho ušiju mnohem méně, na druhou stranu klidně nosím svoje ušité oblečení 5 a více let, což je u současné řetězcové tvorby dost sci-fi. 🙂
To je pravda. Kolikrát ty věci z konfekce se ctí nepřežijí ani první vyprání.
Jak je to s hedvábnými podšívkami při praní? Docela dost se potím, šaty nosím třeba jen dva dny a pak je peru. Do čistírny se mi chodit nechce.
S praním potíž není, horší to je s následným žehlením (samozřejmě v závislosti na náročnosti ve vnímání, jak mají vypadat vyžehlené šaty) a krejčovsky vypracované sako/kabátek nemůžete vyprat vůbec, zničilo by se.
Asi nejsem pravá dáma, ale vyžehlenost podšívky až tolik neřeším. 🙂
Když materiál na podšívku před šitím vypere, není pak problém.
Jani, měla bych dotaz k tomu hedvábí z zvsilk. Chystám se objednat na podšívku (lehčí viskozové šaty, mě tady na Stehu s tím hedvábím pořád nahlodáváte) a také jejich vzorník. Tak jsem myslela Habutai – 34g/m. A pan Volf mi na dotaz k habutaji na podšívku napsal, že OK, ale že je to pevnější ale ne tak splývavé jako krepdešín (Crepe de Chine 69g/m2)í. A vy píšete, že krepdešín nee. Tak možná na kabátek se nehodí, ale na šaty ano? A jejich Crepe Satin je normální “satén”? :). Ten si narozdíl od habutai a krepdešínu umím představit i bez vzorníku.… Číst vice »
Ten habutaj je opravdu jakoby pevnější, ale jejich krepdešín vůbec neklouže, takže je celkem problém při oblékání a může dělat podšívka sukně pak neplechu. Krepsatén je opravdu satén a ten od nich používám na podšívku nejraději. 🙂
Já ten satén schválně porovnávala s crep de chine a i když měl jen 12,5mm tak byl pevnější nez ten crep de chine s 16mm. A taky klouzavejsi.
Dobrý den. Prosím o radu. Mám moc krásné hedvábné letní šaty (resp. svrchní materiál je hedvábí – šifon nebo žoržet). Chtěla bych si do nich místo polyesterové podšívky všít hedvábnou. Je nutné stříhat taky šikmo, když jde jen o podšívku? Pravděpodobně bych na to koupila habutai. Jsou to šaty s rozevlátou , nařasenou, jakoby mačkanou sukní… Děkuji předem za odpověď.
Julča
A původní podš8vka je střižená šikmo?
Habutaj bych dle stylu asi možná šikmo stříhala, protože je tužší, ale záleží dost na konkrétních šatech.
Ano, koukám, že ta původní je šikmo… Ale teď jsem se tady v diskuzi dočetla, že do šatů je možná lepší krepsatén. A ten je zřejmě vždycky potřeba šikmo, aby splýval, že? Děkuji.
Satén/krepsatén je obecně o dost splývavější než habutaj, tam by dost záleželo, jak moc splývavá je vrchní vrstva. Habutaj je na podšívku naprosto v pohodě, takže můžete zvolit ten a střihnout ho šikmo.