V dnešním článku vám představíme naše vybrané střihy a prozradíme, co všechno jsme s nimi musely provést, aby pěkně seděly.
Bára
V prvé řadě se musím přiznat, že jsem docela velká bordelářka, co se týče doznačování finálních úprav do střihů a jejich následného uschování. V minulých letech jsem ušila už dva kabátky typu Chanel, které opravdu ráda a dost často nosím. Když jsem se rozmýšlela, do jakého střihu se tentokrát pustím, vytáhla jsem svou složku nazvanou Chanel se zkušebním modelem, několika látkovými díly a papírovým střihem. Původně jsem měla za to, že jsem je šila podle střihu V8804 od Claire Shaeffer, ale zjistila jsem, že zadní díl tomu vůbec neodpovídá, takže jsem možná kombinovala a upravovala ještě i střih V7975, který mám doma, ale ten zase nemá tříšvový rukáv. Nicméně si pamatuji, že s rukávem jsem trochu bojovala, aby pěkně seděl a bohužel si vůbec nejsem jistá, jestli jsem všechny konečné úpravy zanesla do střihu. Tak jsem se nakonec raději rozhodla pro úplně jiný střih, protože jak se říká, stavět na zelené louce je jednodušší, než rekonstruovat.
Proto jsem tentokrát zvolila střih od Susan Khalje. Po konzultacích velikostí s Janou a Petrou jsem se rozhodla střihnout velikost 14 a byla jsem neskutečně překvapená, že střih nepotřeboval žádné větší úpravy a rukáv seděl úplně krásně!
Zvětšila jsem jej jenom trochu přes prsa a zkrátila. Na radu Jany jsem ještě trochu zúžila ramenní šev a zvětšila výstřih. Uvedené úpravy můžete vidět na následujícím obrázku, ve finále jsem použila změny naznačené zelenou barvou.
Výběr látky byl poněkud dobrodružný. Nechala jsem si poslat balíček vzorků z Lintonu a pevně jsem věřila, že něco vyberu, neboť jsem z internetu měla několik favoritů. Ale vzorky mne bohužel tentokrát moc nepotěšily, spíš jsem byla dost zklamaná. Nevím, jestli to bylo povánočním obdobím, ale ve většině látek byly zatkány opravdu zvláštní věci, připomínající takové to chlupaté zdobení na stromeček. A i barvy oproti monitoru vypadaly ve skutečnosti jinak. Zkrátka jsem nevybrala vůbec nic. (Ale jestli chcete Linton vyzkoušet, nerada bych vás od toho odrazovala. Látky mají většinou opravdu krásné a třeba ze starších vzorků, co mám doma, bych si vybrala hned a nejen jednu.)
Shodou náhod ale na mne zrovna ten den vyskočila na FB fotografie firmy Delsyn se třemi vzory buklé. Jenže Delsyn nemá eshop… Takže co teď? Věřím, že kdybych jim zavolala a poprosila o vzorek látky, určitě by mi jej poslali. Jenže než by došel vzorek a já bych látku objednala, taky by se mohlo stát, že ji vyprodají, že? A to už mne chytala nervozita, protože se mi látka opravdu líbila. Ale Petra naštěstí měla druhý den cestu do centra, tak mi slíbila, že ji okoukne. Do té doby jsem aspoň měla čas rozdýchat cenu :-). A když mi potom zavolala, látku popsala a odsouhlasila mi ji s tím, že je opravdu krásná, už jsem neváhala a těšila jsem se, až dorazí.
Dalším problémem ale bylo dohledat vhodně barevnou hedvábnou podšívku. Naštěstí se nabídla druhá dobrá duše, Jana, která se stavila v brněnském Solidusu a poslala mi vzorky několika hedvábných saténů. Když jsem pak měla buklé i vzorky v ruce, výběr byl jednoznačný a Jana musela do Solidusu znova. Samozřejmě se holkám podařilo mě přesvědčit, že by byla ukrutná škoda nevzít toho saténku dost i na topíček :-).
Zdobení sáčka budu řešit až v průběhu šití. Nějaké materiály se mi podařilo sehnat u nás v galanterii, tak uvidím, které z nich použiji a co z nich vytvořím.
Zapínání budu řešit háčky, většinou sáčko nosím rozepnuté, maximálně jej zapínám pod prsy.
Jana
Svoje předchozí chanelovské kabátky jsem se snažila ušít co nejuniverzálněji, ale nakonec jsem stejně skončila s tím, že jsem je nosila s riflemi a barevně sladěnou halenkou. Z toho důvodu jsem se rozhodla, že kabátek šitý v rámci společného šití bude trochu zdobnější, protože to na jeho nositelnosti příliš mnoho nezmění.
Jako první ze všeho jsem měla buklé a to z Linton Tweeds. Toto buklé je převážně viskozové, takže ještě o něco méně stabilní než jiná buklé. Má velmi jemný kostkovaný vzor, který sice není z větší dálky patrný, ale jeho ignorování při polohování na látku by působilo velmi rušivě. U mojí varianty tudíž uvidíte, jak šít s pruhy nebo kostkami.
Jako podšívku jsem použila smetanový hedvábný satén ze ZV silk. Zdobení budu řešit až později, podle toho, jestli mi vyjde materiál na třepené okraje, a co se mi všechno podaří sehnat. I vzhledem k mojí výšce 184 cm a ke konfekční velikosti 44 je pro mě lepší zdobení řešit až v kontextu ušitého kabátku.
Prozatím je moje inspirační foto toto:
Střih mám od Susan Khalje, o těžkostech s fittingem jsem psala již v minulém článku. Krom úpravy pro velká prsa jsem dělala takovou tu svoji klasiku: úpravu pro rovná záda, pro rovnější ramena, korekci nestejné výšky ramen, celkové prodloužení střihu a zúžení ramenního švu (ten šiju vždy užší, než bych podle měření měla mít, nechci ještě více zdůrazňovat svoje plavecká ramena).
Rukávy na původním střihu jsou dlouhé, ale nechala jsem je v původní délce a rozhodla jsem se je ještě trochu zkrátit tak, aby to byla délka 7/8. Poslední stylovou úpravou bylo prohloubení výstřihu.
Petra
Když jsem šila svůj první (zatím i poslední) “chanel”, vyšla jsem ze střihu z Burdy (11/2010, model 104), který jsem dost zužovala a následně hojně ozdobila našívanými perličkami. Ta zdobnost mě ale poměrně brzo omrzela a kabátek jsem zase úplně “odstrojila”. Tentokrát šiji vlastně hodně podobný model jako tehdy, ale chci celý proces posunout o úroveň výš – lépe upravit střih na míru, nešetřit na podšívce, konečně zkusit tříšvový rukáv a funkční rozparek, vymyslet zdobení, které mě hned neomrzí, a pokud mi nedojdou síly, doplnit kabátek i sukní.
Můj původní inspirační obrázek k celému kostýmu vypadal takto, ale kabátek nakonec bude kratší, potenciální sukně delší a ramena méně zdůrazněná. Minimalistické metalické zdobení bych ráda zachovala, ale ještě uvidím, co vše potkám v průběhu šití.
Vyšla jsem také ze střihu od Susan Khalje, který ale kladl nečekaný odpor. Byl to takový malý fitingový horůrek: Střih mi dorazil nejdřív z nás tří, a tak jsem u prvního zkušebního modelu vůbec netušila, že bude o dvě velikosti menší, než ukazují míry na obálce. Druhý zkušební model byl už ve správné velikosti, nicméně jsem ještě hodně rozšiřovala přední díl, výrazně zužovala záda a zmenšovala náramenici a průramek, aby se mi pak nepodařilo do něj napasovat rukáv. Šlo to tak blbě, že jsem v mezičase ze zoufalství udělala zkušební střih jiného modelu z posledních Patrones, ten ale zase byl tak “boxy” a měl tak obrovský průramek, že jsem se raději vrátila k původnímu plánu a nakonec jsem do průramku střihu od S. Khalje vpravila o číslo menší rukáv.
Budu šít z následující kombinace: zeleno-šedé buklé s vetkávanými metalickými nitkami (foťák je ignoruje) z B.P. látek, hedvábná podšívka z Evi látek. Rozhodování o zdobení je také v procesu.
Úpravy střihu
Úpravy na postavu jsme již rozebíraly v rámci společného šití šatů a košile. Jak upravit rukávovou hlavici pak při šití rukávu. Z toho důvodu se dnes zaměříme na to, jak předělat dvoušvový rukáv na tříšvový. Tento postup není nijak sofistikovaný a rukáv je potřeba nazkoušet ze zkušební látky.
Základem je střih na dvoušvový rukáv, který najdete u každého kabátku.
Prvním krokem je upravení obvodu rukávové hlavice. Většina hlavic má na obvodu přidáno kolem 5 cm na vsazení do průramku, u chanelovského kabátku se používá přídavek minimální – 2-3 cm. Je tedy potřeba zmenšit obvod rukávové hlavice, nejspíše jejím snížením. Postup najdete v tomto videu.
Dalším důležitým krokem je rozdělení velkého dílu rukávu na přední a zadní díl a to vedením přímky, která bude paralelní ke směru vlákna, vrcholem rukávové hlavice. Tento středový šev je u některých chanelovských sak rovný, ale pokud jej natvarujete, bude rukáv pohodlnější a bude lépe vypadat.
Tvarování v horní části rukávu je maximálně asi 15 cm pod vrcholem rukávové hlavice a končí cca 25 cm nad dolním okrajem rukávu.
Jednoduše z každé strany přidáte 0,5 cm a v této vzdálenosti vedete křivku (modrá linie platí pro přední díl, černá pro zadní díl). Rukávové díly se tedy budou překrývat a je nutné je později znovu vykopírovat.
Dolních 25 cm bude naopak vykouslých a to o 1 cm na každou stranu. Tento centimetr pak přidáte na bočních částech rukávu.
Spodní mezidíl rukávu většinou bývá u chanelovských sak úzký, mívá kolem 6 cm, naopak u sak a kabátků se kreslí širší, což vyřešíte prostě tak, že přebývající centimetry odstřihnete a přidáte je k zadnímu dílu.
A hotovo! (Nutné vyzkoušet nanečisto!).
Příště už začneme značit na látku a stříhat! Pokud máte nějaké problémy s padnutím, nebo se chcete na něco zeptat, nebojte se napsat do komentářů!
Kategorie: chanelovské sako, Konstrukce, úpravy a fitting, Příběhy našeho šití, Šijte s námi, Techniky, Vyšší krejčovina, Zdarma
Všetky tri varianty vyzerajú úžasne. 🙂 Musím ale povedať, že som sa zamilovala do Bárinej kombinácie buklé a podšívky <3
Mám jeden dotaz týkajúci sa úpravy strihu na veľké prsa – na fotke Báry so skúšobným modelom – ako poznám, či je v tom mieste potrebné rozšíriť bočnú alebo strednú časť predného dielu?
To poznáte úplně krásně ze zkušebního modelu. Pokud vám šev na předním díle prochází přes prsní vrchol, pak potřebujete rozšířit boční díl. Pokud byste měla ten šev více ve středu, mezi prsy, pak by bylo potřeba rozšířit střední přední díl ( a možná ale i boční díl). Boční díl svým tvarováním dělá z oděvu 3D. Já si na zkušebním modelu napárla švy v místě pnutí a zašpendlila tak, aby seděly – potom vše zanesete zpátky do papírového střihu.
Nevím, jestli se o tom už někde psalo, jen vám raději připomínám, že při rozšiřování předního dílu je nutné většinou i prodlužovat. Dámy s bujným dekoltem mají o poznání větší míru tzv. “přední délky do pasu” oproti konfekční velikosti. S rozšiřováním v bočním švu bych byla hodně opatrná, je nezbytné zachovat nejen obvody průramku a rukávové hlavice ale i tvar. Oblouk od příčné značky na předním průramku musí být shodný s tím na rukávu a zároveň platí, že se nikdy nesmí vícešvový rukáv rozšiřovat v předním švu. Je to otázka správného padnutí.
Ano, psalo. 🙂 V uvedených odkazech a o průramku a rukávové hlavici je celé přiložené video. 🙂
Právě jsem si to dohledávala a “příčinnou souvislost” jsem v popisu zvětšování prsní části neviděla 🙂
Nechala jsem se zlákat a objednala si vzorky z Lintonu. Jak se ale o taková buklé a kabátky z nich staráte? Perete doma, nebo nosíte do čistírny?
Jedině čistírna 🙂
Chtěla jsem si ušít ze stejného buklé jako mám kabátek sukni a top. Takové věci odmítám do čistírny nosit, tak jsem vzorek zkusila vyprat a akorát se to lehce srazilo, takže je to použitelné. Jen si člověk musí dát fakt dobrý pozor na to, co tam má za zdobení a řetízek.
Díky za skvělý postup úpravy rukávu, zdá se vše jasné, přes víkend vyzkouším. Raději jsem si koupila ještě levnější bavlnu na kabátek, takže – při předsevzetí, že dokončím KAŽDÝ kabátek – budou nakonec tři – jeden zkušební model, druhý ušitý “na zkoušku”, a pak ten poslední… 🙂
Tak jsem konečně vymyslela, jak to celé vyoslím, když bych TAK RÁDA šila kabátek, ale není na to letos pokdy.
Ušiju si zkušební, nequiltovaný, z bavlněno-viskózové kostýmovky z Biltexu. Tím odrbu šití zkušebního modelu, bude to prostě zkušební nositelný, šitý slušně, ale napůl konfekčně. A na ten “opravdický” dojde třeba na podzim.
Dík za návod na 3švový rukáv, jinak pojedu asi podle střihu z Burdy (je na webu mezi “krátkými” velikostmi, 02/2010, č 108), jen přední členící švy protáhnu až k ramenním.
(Prodavač v železářství se mě ptal, jestli mám ten řetízek na kozu.)
Takto upravený rukáv lépe padne než ten dvoušvový? 🙂 Nebo proč ta úprava? Děkuji.
Nejenže lépe padne, ale díky tomu dalšímu švu uděláte funkční rukávový rozparek, který je jednou z vlastností opravdových Chanelů.
Bez zkušebního modelu bych byla ztracená! Zvolila jsem model č. 106 z Burdy č. 2/2013, který jste doporučovali. Střih jsem přeměřila, a zajásala, protože horní obvod přesně odpovídal. Ovšem pak se ukázalo, že princesový šev nejde přes prsa, ale úplně bokem, jak je vidět na fotce.. upravila jsem přední díl a boční musela vystřihnout znovu – naštěstí látky bylo dost.
Zkušební model je vždy dobrý nápad! 🙂
Upravený střih:
Dobrý den,
zkoušela jsem úpravu rukávu dle postupu výše a konstrukčne to neodpovídá. Pokud spustíte kolmici v místě, kde je střed rukávové hlavice, nedostanete se do poloviny rukávu. Nasledné tvarování nedokážu posoudit- vzhledem k tomu, že mám vzorovaný materiál, určitě z toho upustím.
Je zde někdo, kdo se zabývá konstrukcí střihů?
Tenhle návod je určený spíš pro rukávy z konfekčních střihů, které jsou i pod loktem rovnější. Pro tento rukáv se rozdělující linie od lokte níž adekvátně sklopí a pak natvaruje. Já jsem už dost rukávů nakreslila, nebo celé překopala a tyhle věci dělám dost instinktivně, což podle mých zkušeností většinou funguje úplně nejlíp 🙂
U originálních sak se používají 3dilné rukávy i u kostkovaných materiálů s tím, že se sesazují v předním i zadním průramku i za cenu nesesazenosti právě ve středním rukávovém švu.
Rovnější rukávy – to potom znamená, že mají znatelně větší dolní obvod? Protože na předním švu se nic “narovnávat” nedá. 🙂
Pro představu tady je horní dělení rukávu.
Dá se všechno. 🙂 Třeba i kreslit rukávovou hlavici od ruky, tvar rukávu od lokte dolů odšpendlit na zkušebním modelu atd. Ostatně postupů, jak udělat tříšvový rukáv, je povícero…
To jsou, věru, šalamounské odpovědi. Nešlo by je, neznalé mě a čtenářkám trochu rozvést? 🙂
To, jak zkonstrovat rukáv bez složitého rýsování, je věc, která se asi nedá osvětlit v komentáři pod článkem. Plánuju na toto téma video, takže nemusíš mít strach, že by naše čtenářky o něco přišly. 🙂
Rukávy u konfekčních střihů (Burda, Vogue) jsou nakreslené dost často bez respektu k přirozené pozici ruky s mírným zohnutím dopředu, tak jak je to u krejčovské konstrukce. Obvod kolem zápěstí mají normální.
Příprava videa je skvělá zpráva! To stačilo napsat na začátku 😉 Hned mě napadl jeden podnět, který by asi nebylo od věci do tvých návodů zakomponovat. Bavily se se mnou o tom některé čtenářky, že jim to v článcích chybí. Máš velice pečlivě zpracované a nafocené postupy jednotlivých úkonů, ale vesměs chybí foto nažehleného výsledku. Takové to: “A když budete všechno hezky pečlivě dělat podle návodu, mělo by vám vyjít toto” 🙂 Některé ženy by rády viděly, k čemu se mají dopracovat. Podle mě by tedy bylo skvělé, že i u zamýšleného videa bys následně nafotila správně padnoucí rukáv. Co… Číst vice »
To by bylo skvělé, vidět ten správný výsledek! Ideálně v porovnání se špatným, ale to už chci asi moc 😉 V téhle oblasti jsem začátečník a vůbec nedokážu posoudit, zda mi rukáv (nebo jiná část) padne správně, nebo ne. Pokud tedy extra viditelně neodstává nebo něco podobného. Člověk je z té nekvalitní konfekce tak zdeformovaný, že už je rád, že mu odpovídá velikost a vlastně ani neví, jak to má správně být 🙂
Neuvedomuju si, že bych kromě kabátové série někde opomenula foto výsledku. Ale samotná série byla dost nàročná, vzhledem k událostem v osobním a profesním životě jsem ráda, že jsem ji dokončila. Ale pevně věřím, že mi to čtenářky odpustí a budou se těšit třeba na příští podzim, kdy opět určitě budu šít kabát a budu na něm ukazovat tipy, které jsem třeba v původní sérii opomněla napsat. Rukávům se budeme ještě hodně věnovat.
Jinak za všechny podněty přímo od čtenářek jsme velmi vděčné a rozhodně na ně v redakčním plánu myslíme. Jen prostě vše nemůže přijít na řadu okamžitě. 🙂
Emo, nebojte, správnému padnutí se budeme intenzivně věnovat. Je to ale bohužel proces, kterým jsme prošly i my – ale na konci Vás čeká perfektně padnoucí oděv ( a neschopnost si cokoliv vybrat v konfekci).
Já s těmi fotkami také často bojuji, prostě dalším krokem v životě Stehu bude nejspíš nákup lepší fototechniky, popř. i domluva s nějakou šikovnou profesionální fotografkou. Ale vše musíme dělat postupně, pořád je to nekomerční koníček, teď web a eshop, pak budeme ladit další věci… Děkujeme všem, co tohle chápou a jsou ochotné tolerovat i “nedokonalé” fotky.
Ale Jani, mrzí mě, že jsme ten krásný kabát nenafotily společnými silami na soustředění v Krumlově, jenže všechny víme, jak to byl pracovně nabitý týden, že se tam “fotošůt” prostě nevešel 🙂
To je přece jané, že žádný učený z nebe… Pořád se něco učíme, celý život. Kdyby tomu tak nebylo a my už všechno uměli, byl by život neuvěřitelná nuda 🙂
Ještě jsem chtěla pochválit video na téma ” rukávová hlavice” a jen dodám, že její výška se řídí výškou průramků ( viz. foto) a z toho vyplývá, že pokud chcete, aby byl rukáv nasazen níže, je třeba prodloužit náramenici předního i zadního dílu.
Báro, můžu se prosím zeptat, zda jste kvůli zúžení ramenního švu a tudíž i změně tvaru průramku upravovala tvar rukávové hlavice?
Dělala jsem taky zúžení ramenního švu a hlavici jsem nechávala původní. Ale je třeba ten průramek přeměřit a ujistit se, že obvody sedí…
Díky, budu taky zužovat 🙂
Jen tak lehce od oka:-) Trochu jsem jí zvýšila, ale nic razantního to nebylo. Takové úkony dělám tak nějak pocitově. V tomto případě, kdy je rukáv poměrně úzký, bych měla strach, že kdybych jí nechala podle původního střihu a jen jí do nového konce zúženého ramenního švu povytáhla, tak by mě mohla ta látka okolo horní části paže táhnout.
Už jsem to nazkoušela, nakonec ji taky budu muset lehce zvýšit. Díky za rady 🙂
Mám dotaz ohledně úpravy rukávu z dvoušvového na tříšvový. Zvolila jsem kabátek z Burdy 11/2010, model 104. V návodu je napsáno “vedením přímky, která bude paralelní ke směru vlákna, vrcholem rukávové hlavice”. Když jsem tak učinila, nekončil středový šev dole u zápěstí uprostřed. Jinak řečeno…přímka, která by vedla středem dolní části rukávu a vrcholem hlavice není rovnoběžná s vyznačeným směrem vlákna. Co teď?
Tu přímku veďte paralelně k směru vlákna až po oblast lokte a pak ji sešikměte tak, aby to při dolním okraji vycházelo zhruba na půlku rukávu.
Děkuji za velmi rychlou odpověď;-)