Příběh tohoto pláště začal před rokem a půl, kdy jsem si látku na něj koupila v adventní Vídni, v obchodě Komolka na Mariahilferstrasse. Byla to láska na první pohled, navíc jsem ihned věděla, co z ní chci. Látka je žakár ze směsi bavlny a polyesteru s barokním potiskem.
Bylo tedy jasné, že výsledný model bude solitér a vzoru dá nejvíce vyniknout jednoduchý střih. V plánu byl oversized plášť s tříčtvrtečními rukávy ve stylu Dolce & Gabbana, který by se dal nosit i v období vysokého stupně těhotenství.
Loni na jaře jsem dokonce nakreslila střih s kimonovými rukávy a lehce balonovým tvarem, nicméně jsem nebyla úplně unešená a látku uklidila do skříně. Tam ležela až do předminulého týdne, kdy jsem narazila na tento plášť, který představoval ideu lehkého jednoduchého svrchníku:
Střih je upravený z listopadové Burdy z loňského roku, nicméně fazona a límec tam byly pro mé účely možná trochu navíc. Při prohlížení střihu na stránkách Burdy na mě vykoukl jiný střih, a to z březnového čísla 2013.
Střih má fazónu bez límce, je přestřižený pod pasem a má několik lištových kapes. Přestřižení i fazonu jsem zrušila rovnou, stejně jako kapsu na vrcholu prsního záševku. U kapes dolních jsem ale váhala, jestli je nahradit kapsami všitými do bočních švů, protože jsem měla podezření, že se mi do nich akorát nechce. Nicméně i brainstorming v redakci mi moje rozhodnutí potvrdil.
Kromě stylových úprav jsem střih prodloužila a udělala úpravu pro nestejnou výšku ramen. Zkušební střih byl oblečen a po nadšeném pohledu do zrcadla zase svlečen 🙂 A to byla asi poslední věc, která se obešla bez škobrtnutí.
Ačkoliv je celý plášť šitý tradičními metodami, jde vlastně o hodně rychlý projekt, i s pětiměsíčním miminkem za dva týdny hotový. Jinak bylo ale šití jedna velká katastrofa. Na to, aby mi vzor navazoval naprosto dokonale, jsem neměla dost materiálu, a tak jsem se snažila střih položit tak, aby přerušení vzoru nebilo do očí. Na předních dílech i rukávech se mi to podařilo skvěle, nicméně na zádech…
Tahle věc se mi stala snad poprvé, co si na takové věci dávám pozor, nicméně i to k šití prostě patří.
Přednice je vyztužená žíněnkou a její okraje jsou zpevněné a začištěné šikmým proužkem zbaveným pružnosti a přeloženým v poměru 2:3, aby se na líci nerýsoval schod, ale přechod byl plynulejší.
A hned se objevil další kiks, kdy se mi při kopírování linií předních dílů látka posunula a přišla jsem na to až po přišití půlky zipu.
Oprava naštěstí nebyla složitá, takže jsem mohla vesele šít dál.
Kapsy jsou vsazeny do bočních švů, jejich část je z vrchní látky, aby nevylézala podšívka. Původně jsem myslela, že by plášť mohl být nepodšitý, ale nakonec jsem se rozhodla přece jen pro podšívku, a to směsovku acetátu a hedvábí z Biltexu. Preferovala jsem materiál před barvou, takže podšívka je o mnoho světlejší než svrchní materiál.
Jednou z vynechaných věcí jsou i ramenní vycpávky, podložené jsou pouze rukávové hlavice, a to materiálem, který se nazývá icewool, což je vlna propletená ve viskozovém základu.
Rukávové hlavice se mohou ale vypodložit kdečím – šikmo střiženým flanelem, žíněnkou, vyrábí se do nich i speciální výplně. Přídavky průramků nejsou klasicky sežehlené do rukávů, ale jejich horní část je sežehlená a zafixovaná krokvičkovým stehem směrem na střed. Tím je dosaženo plynulejší křivky — tento postup se používá u chanelovských kabátků, které mají působit spíše jako kardigan.
Všechny záložky jsou vyztužené šikmými pruhy organzy, na které jsou záložky přišity krokvičkovým stehem.
Podšívka je všita ručně – začisťovacím stehem a zajištěná stehem perličkovým.
A výsledek (pravé rameno si na panně trochu víc sedlo, proto přední okraje v rozepnutém stavu úplně nelícují, na postavě to sedí perfektně) :
Jak se se šicími katastrofami vyrovnáváte vy? Co nejhoršího se vám “povedlo”?
Pokud vás tradiční šití kabátů a sak zajímá, určitě vás potěším chystaným seriálem o tomto tématu. Na něj se můžete těšit koncem léta a začátkem podzimu tak, abyste stihly takový kabát ještě před začátkem sezóny ušít.
Já právě šiju kabát na jaro, něco jako trenčkot. Má záševky na předním díle spojené s kapsou, jako to bývá na saku. A protože jsem to šila poprvé, podařilo se mi na jedné straně vsadit kapsovou patku špatně, takže mi tam vznikla díra. Opravit už to nejde, je to rozstřižené, zjistila jsem to pozdě. Teď na to koukám a přemýšlím, co s tím. Zkusím sem vložit fotku, třeba někdo bude mít nějaký nápad.
Kdysi dávno jsem vsadila do sáčka rukávy opačně. Nikdy jsem nevěděla, jak se pozná předek a zadek rukávu :-), ale dnes už to vím 🙂
Zkuste vložit fotku do poradny, zkusíme něco vymyslet 🙂
Milá Jano, mohu se zeptat, jak jste řešila u tohoto materiálu výztuhu předních dílů? Nikdy si nejsem jistá, co tam dát…
Dík za odpověď, Petra
Dala jsem tam klasickou žíněnku, která je fixována tím bavlněným šikmým proužkem a v ramenním švu. Jako nažehlovací alternativu doporučuji použít rašlovku. V takhle velké ploše to chce hodně trpělivosti, páry a opřít se do toho vahou celého těla, aby byla výztuha skutečně dobře přilepená a nedělaly se bubliny. A nebo si najít kamarádku s žehlícím lisem 😀
Nutně potřebuju seriál o kabátu!! Chystám se na nějaký zimní, klasicky šitý, a zatím sháním látku.
taky se přikláním k žádosti o seriál na kabát dříve než na podzim. S mou dobou šití jednoho projektu bych ten kabát mohla mít až na příští zimu 😀
Předpokládám, že se články začnou objevovat v druhé polovině srpna.
Zdravím Vás Jano. Chystám se šít kabátek podobný tomu Vašemu, tak studuju do detailů tento článek. Mohla byste mi prosím vysvětlit podrobněji toto:
Přednice je vyztužená žíněnkou a její okraje jsou zpevněné a začištěné šikmým proužkem zbaveným pružnosti a přeloženým v poměru 2:3, aby se na líci nerýsoval schod, ale přechod byl plynulejší.
Tuším, že je to hodně důležité. Co myslíte přednicí? To je podsádka nebo přímo část předního dílu u zipu? A jak je to přesně s tím šikrým proužkem? Co, kde, chápete :).
Přednice je přední díl – ten podložíte žíněnkou, kterou na přední díl přistehujete. V předním okraji a podél výstřihu žíněnku odstřihnete cca 2-3 mm od budoucího okraje (směrem do střihového dílu) a těsně k okraji pak přiložíte ten proužek, který přišijete. Jednak fixuje a také začišťuje žíněnku. Celý postup podrobněji vysvětlím v seriálu o šití sak a kabátů, který je právě v běhu 🙂
Díky moc za odpověď. Tedy celý přední díl vyztužujete. Ještě mám jeden dotaz: co si myslíte o vypodložení celého kabátku hedvábnou organzou? Má to smysl?
Celý díl ne, jen část – je to popsáno zde https://stehzastehem.cz/2016/12/01/siti-sak-a-kabatu-ii/ . Vypodložit celý kabátek se určitě dá a dělá se to, záleží, co budete šít. Pokud se vám zdá třeba materiál moc splývavý/tahavý a chcete docílit trochu strukturovanějšího vzhledu, nebo třeba zabránit mačkavosti. Co se chystáte šít a z jakého materiálu?
Je to kabátek z Burdy 3/2012, neumím sem vložit foto, ale je na titulní straně Burdy. Bez klop, bez zapínání, jednoduchý, rovný. Látka je 97% bavlna, 3% elastan a má hrubší strukturu, ale je měkká. Nevím jak to popsat, prostě není tenká, ani tuhá :).
Tady by byla asi organza zbytečná, stačí jen ta žíněnka do přední části 🙂
Díky moc za rady. Pokusím se sehnat tu žíněnku.
Potřebovala bych Vás naklonovat a mít doma :)).
[…] https://stehzastehem.cz/2016/04/25/jarni-plast/ […]