4.12.2017 | Barbora Jana Petra | 10 komentářů

Šijte s námi společenské šaty – korzetové šaty I.

Z našich minulých článků víte, jaké kostice zvolit, jak s nimi pracovat a jak si ušít korzetovou bázi, díky níž budou šaty držet na místě jako přibité. Dnes se vrhneme na šití vrchních šatů. Vzhledem k tomu, že v případě společného šití máme obě poněkud atypické šaty s vrchní krajkovou vrstvou, začneme trochou teorie tak, abyste si byly schopné ušít šaty z jakéhokoliv (vhodného) materiálu.

A jaký je vhodný materiál na korzetové šaty?

U korzetových šatů musíte řešit jeden zásadní problém a to ten, že pod vrchní látkou je spousta vrstev struktury, takže pokud zvolíte cokoliv splývavého, budou se nejen kostice, ale všechny švy protlačovat ven, a to i když budete sebepečlivější.

Materiály jako splývavý satén, krepdešín nebo i těžké krepy vhodné tedy nejsou. Naproti tomu když použijete jako vrchní materiál organzu, která je sice tenká, ale tuhá, nebudete mít problém (organza však bude potřebovat podložit kvůli průhlednosti).

Z hedvábných materiálů můžete použít taft, dupion, satén dyšeš, již zmíněnou organzu a gazar.

Z bavlněných v podstatě jakékoliv plátno či satén.

Poté, co vyberete svrchní materiál, je potřeba zvolit i podkladovou látku. Pokud budete pátrat, většinou se doporučuje použít plátno/kaliko střední gramáže, což je většinou ideální varianta. Pokud však máte silnější materiál typu dyšeš, silnější brokát či nějaký žakár atd., postačí vyztužit živůtek slabším plátnem či organzou.

V případě, že nehodláte šaty prát, dá se použít i tužící plátno z našeho e-shopu, na fotkách od Diora je občas k vidění i žíněnka jako výztuha předního dílu.

Obecně lze říci, že čím tužší a silnější svrchní materiál, tím tenčí může být ten podkladový.

Abyste viděly, že opravdu neexistuje jen jedna správná cesta a variant je skutečně mnoho (aneb v šití většinou neexistuje jen jeden správný postup), přidáváme několik fotografií šatů s vnitřní strukturou z haute couture šatů od 50. let do současnosti.

Vintage Dior

Vintage Dior, zdroj: Claire Schaeffer

Vintage Balmain, zdroj: KSUM

Vintage Dior, zdroj: 1stdibs

Oscar de la Renta, zdroj: 1stdibs

Vintage Dior, zdroj: Flickr. V oblasti pod prsy si můžete všimnout gumiček, které pomáhají tomu, aby oděv lépe přilehnul k postavě. Hodí se přidávat u šatů s přiznanými košíčky. U mnoha šatů se gumičky dávaly do tunýlků z hedvábného saténu.

Chanel, zdroj: Ebay. Podobné vycpávky se dávaly do šatů kvůli vylepšení tvaru, a to i v případě, že měla nositelka velká ňadra.

Bára

V úvodním článku, kde jsme představovaly naše modely, jste již mohly zahlédnout mé šaty hotové. Jedná se o velmi jednoduše střižené šaty, které vynikají díky zvolenému materiálu. Ale i takto “obyčejné” a jednoduché šaty mají svá úskalí, která jsem musela vyřešit.

Takto výrazná krajka by nebyla pěkná, pokud by byla přerušována nějakými švy, přestřihy a viditelným zapínáním. Abych ji mohla opravdu bez ztrát využít, potřebovala jsem nejprve ušít spodní šaty, které by za prvé zamezily průhlednosti krajky a za druhé se staly její nosnou bází. Dlouhou dobu jsem přemýšlela o vhodném materiálu, zda šaty tužit organzou, zda je podšívkovat apod. Nakonec se mi podařilo sehnat velmi příjemnou, pevnou a jemnou černou bavlněnou látku s malým přídavkem elastických vláken. Chtěla jsem totiž vlastně úplně obyčejné šaty, které bych běžně nosila třeba s džínovou bundou, přestože jsou z tak výrazné krajky. Proto jsem se chtěla vyhnout různým vrstvám organz a podšívek a šaty co nejvíce zjednodušit a zevšednit.

Podle jednoho střihu na pouzdrové šaty s francouzskými záševky, které jsem už kdysi šila, jsem nastříhala a ušila jednoduché šaty s klasickým zipem na středu zadního dílu. Spodní okraj jsem zatím nezačišťovala a protože látka neměla tendence k třepení, švové přídavky jsem sestříhala entlovacími nůžkami. Tyto šaty byly natolik jednoduché, že jsem je dokonce zapomněla i vyfotit.

Poté jsem už šaty spojila s korzetovou bází. Lícovou stranu šatů jsem našpendlila na lícovou (ta vnitřní, která je přímo na těle) stranu báze a sešila jsem je dohromady. Po otočení do líce jsem získala základ, na který jsem poté aplikovala krajku. Ale o tom již příště.

Jana

Pro připomenutí přikládám šaty od Diora, které byly mojí inspirací. Původní šaty jsou ze dvou vrstev tylu – horní vyšívané a spodní podkladové. Díky průhlednosti materiálu jsou vidět všechny kostice a švy. Nemám tolik odvahy a ani modelkovské tělo na to, abych si tímto způsobem ušila vlasně úplně průhledné šaty, z toho důvodu jsem se rozhodla tento efekt napodobit tím, že dám pod krajkovou vrstvu tělový základ.

Krajka má výraznou strukturu, navíc tím, že jsem chtěla imitovat vzhled tunýlků s kosticemi, nepotřebovala jsem kostice a jejich případné protlačování nějak skrývat. Z toho důvodu jsem zvolila sice tuhý, ale nepříliš silný materiál na spodní šaty – satin faced organzu, což je organza cca o dvou- až trojnásobné gramáži, než se obvykle prodává. Omylem jsem ale objednala o něco světlejší odstín, než jsem potřebovala, a tak mi nezbývalo nic jiného než ho podložit tmavší spíše hnědou organzou, kterou jsem naštěstí měla doma. Více o této technice podrážení najdete zde.  (Skvělý výběr různobarevných organz za super ceny najdete v látkách Marija, nevýhoda je omezené množství od každé barvy). Tímto způsobem lze lehce poupravit odstín i u silnějších materiálů, jako to udělala u malých bronzových Petra.

Kdybych vystřihla díly z krajky a rovnou je přišila na podklad z organzy a pak jednotlivé díly sešila, byl by efekt asi takovýto, což jsem nechtěla.

Zdroj: https://www.christellas.com

Z tohoto důvodu jsem se rozhodla živůtek vrchních  šatů udělat ve dvou vrstvách: organzovou vrstvu, kterou jsem zpracovávala stejně jako každé jiné korzetové šaty, a krajkovou vrstvu, se kterou byla práce o něco složitější.

Nejdřívě jsem tedy vystřihla obě vrstvy organzy a sešila k sobě. Jako vždy zejména u světlých odstínů dávejte pozor, jakou barvu kopírovacího papíru používáte, obecně se dá říct, že bílou nic nezkazíte.

Po postupném sešití (nejdřív sešijete zvlášť košíčky a zvlášť tělo a až poté je sešijete dohromady) jsem všechny švové přídavky přikřížkovala k hnědé organze.

Krajková vrstva se také skládala ze dvou materiálů: samotné krajky a bavlněného tylu, který jsem použila jako podložení, aby krajka lépe držela a také pro snížení kontrastu mezi krajkou a tělovým podkladem. Krajka by se dala podložit například i hedvábnou organzou, ale efekt tylu se mi líbil více.

Krajka i tyl jsou problematické v tom, že se na ně nedají moc dělat značky a zároveň jsou průsvitné. Nakonec jsem po otestování nakreslila veškeré značky na tyl křídovou tužkou a obě vrstvy hned spojila stehovkou. Dál už se s jednotlivými díly pracovalo jako s jednou vrstvou látky.

Jednotlivé díly jsem nejdřív překopírovala na bavlněný tyl a podle těchto dílů vystřihla díly z krajky. Obě vrstvy jsem sestehovala a pak s nimi pracovala jako s jednou vrstvou.

Jak už jsem psala, chtěla jsem zachovat efekt nahé kůže, proto jsem u krajkové vrstvy  potřebovala naimitovat tunýlky pro kostice. Nejdříve jsem chtěla použít šikmý šifonový proužek, ale nakonec jsem použila francouzský šev v šíři cca 8 mm. (Podobnou úpravu krajky – podloženou tylem, s francouzkými švy, jsme viděly na našem výletě u šatů Valentino. U levnějších značek byla krajka “na sprosťáka” vzatá overlockem. Tolik okénko o šatech za 500 liber a víc.)

U středového švu jsem každý ze švových přídavků zohnula do rubu a přišila v ruce.

Také při všívání košíčků francouzský šev nešel použít a tak jsem použila šev přeplátovaný. Po všití jsem odstřihla švový přídavek košíčku, ten u těla zůstal stejně široký, přehla jsem jej a přišila v ruce.

 

U horního okraje přišel další problém – také by se slušelo tam udělat úzký lem z krajkové vrstvy, aby to vypadalo, že jsou zde sestřihlé švové přídavky, jako je to vidět u následujících šatů.

Zdroj: Dior

Krajku jsem tudíž nejdříve přišila 5 mm od horního okraje, zahla nahoru a přišila již v horním okraji.

Krajkovou vrstvu jsem nejdříve přiložila na organzovou tak, aby horní okraj krajkové vrstvy byl 1 cm pod horním okrajem organzové. Obě vrstvy jsem sešila na stroji 5 mm od horního okraje organzové vrstvy. Poté jsem krajku sežehlila nahoru a obě vrstvy opět sešila, tentokrát v místě horního okraje. Vznikl tak úzký kontrastní lem na budoucím horním okraji.

Ve chvíli, kdy jsem měla nachystaný živůtek, jsem se mohla pustit i do sukně. Sukni jsem chtěla ušít moji oblíbenou 2/3 kolovou, ale bylo nutné se opět vypořádat s dvěma nástrahami: nedostatkem materiálu a obloučkovým okrajem.

U šatů jsem chtěla zip v bočním dílu a na sukni jsem nechtěla mít vzadu žádný šev. Neměla jsem však dost materiálu, abych zadní díl střihla vcelku, proto jsem díly vystřihla dva a následně je zcelila. Krajku jsem zcelovala postupem, který je popsaný v jednom z našich článků.

Nejdříve si stehovkou označíte okraje motivků, kudy půjde budoucí šev.

Po přišpendlení na spodní vrstvu postupně odstřihujete podél motivků a v ruce přišíváte.

Nakonec sestřihnete i spodní vrstvu až k okraji.

Vlevo spodní vrstva není odstřižená, vpravo již ano.

Stejnou metodu jsem zvolila i na dolním okraji sukně.

Jak jsem vyřešila kapsy v bočních švech a dokončila celé šaty si budete moci přečíst v dalším díle našeho seriálu příští pondělí.

 

 

 

Článek pro Vás napsala Barbora Jana Petra (04.12.2017/10:43)

Leave a Reply

10 Komentáře "Šijte s námi společenské šaty – korzetové šaty I."

Upozornit na
avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Třídit dle:   nejnovější | nejstarší
Pavlina
Člen

Dobrý den,
vaše stránky už nějakou dobu sleduju a musím říct, že vás všechny obdivuju. Já se šití věnuju asi dva roky a teď se mi naskytla příležitost šít svatební šaty. Po přečtení tohoto článku jsem trochu bezradná co se týče výběru materiálu, proto bych vás chtěla poprosit o radu ohledně živůtku. Chtěla jsem na živůtek použit satén podražený organzou a na podšívku totéž (tam bych vložila kovové kostice), ale mám strach, aby se mi kostice neprokreslovaly. Jinak předpokládám, že báze není u takových šatů nutná, dám do nich jen pasovou stuhu.
Děkuji předem za vaše rady a už se těším na další pokračování:)

SAVE_20171205_133902.jpeg
Jana
Admin

Děkujeme!
Pokud máte na mysli klasický splývavý satén, tak mám obavu, že pod ním budou kostice vidět. Mohla byste zkusit satén podrazit flanelem, aby se zabránilo prokrelování kostic, ale chtělo by to spíš vyzkoušet, jestli to bude vůbec fungovat a hlavně jak to bude vypadat.
Do článku jsem zapomněla přidat foto, jak vypadá živůtek z krepdešínu a  z umělého dyšesu (svatební šaty se musely poskládat do kufru a přežít cestování přes půl světa), obojí šité stejnou osobou…

77e3580f43d1c38dd8c452972c65fd91.jpg
178bf83a69483f7b5c5851547adec6ff.jpg
Pavlina
Host

Hmm, tak ty svatební šaty vypadají moc pěkně – jsou lesklé a to potřebuju. Raději bych šla do umělých materiálů. Nebudu se do nich bát střihnout a alespoň šaty nebudou stát víc než celá svatba:) A ten umělý dyšes můžu podrazit organzou? A co ta podšívka – můžu na ni použít stejný materiál jako na vrch?
Moc děkuju za rady, bez vás bych se do toho vůbec nepustila.

Jana
Admin
Záleží jak silný vrchní materiál seženete, ale podložila bych ho spíš plátnem. Sukňovou část je samozřejmě možné podrazit organzou, ale rozhodně né umělou, to raději nepodrážejte vůbec. Můžete taky zvolit batist, který má tu výhodu, že více zneprůhlední vrchní materiál než organza. Na podšívku zvolte nějaký tenší materiál než je dyšes – to je opravdu tuhý, těžký satén. Jinak já jsem měla šaty hedvábné, jen jedna vrstva byl bio batist, podšívka zde dvou vrstev hedvábného saténu od ZV silk(kvůli průsvitnosti), přesto mě šaty vyšly materiálově nějak na 6 tisíc, což mi vzhledem k ceně půjčovného běžných šatů nepřijde jako nijak vysoká… Číst vice »
Pavlina
Host
Uvažovala jsem o tom, že bych živůtek udělala hedvábný, tam je spotřeba materiálu opravdu minimální, ale na sukni se mi hevábný satén používat nechce – stejně mezi organzovými pruhy nebude vidět, takže myslím, že bych mohla použít umělý dyšes. Jen bych si ještě chtěla upřesnit to podrážení. Živůtek z hedvábného saténu tedy podrazím plátnem nebo batistem a totéž použiju i na podšívku. Vrchní sukni ušiju z umělého saténu + organza na volány (může být umělá? nebo raději šifon?) a podrazím batistem. Omlouvám se za takové dotazy, ale něco podobného budu šít poprvé (myslím šaty s podrážením) a  nerada bych něco pokazila. Samozřejmě bych ráda použila jen hedvábí,… Číst vice »
Jana
Admin

Bude tam ta krajková vrstva na živůtku jako na obrázku?

Pavlina
Host

Ano bude.

Jana
Admin

Já bych v tom případě nedávala kostice, ale jen pasovou stuhu, na kterou se přenese váha sukně. Spodní vrstva živůtku může být připevněná ke krajce, takže živůtek samotný bude držet na ramenou. Ještě bych u sukně zvážila použití tylu místo umělé organzy, i pro vás to bude lepší, protože toto lemovat by bylo za trest. Jinak podšívka sukně by taky šla udělat z hedvábí, tam nebude zas tak velká spotřeba – dvě délky sukně a živůtek možná vystříháte z panelů, co vám zbydou na krajích.

Jana
Admin

Nebo na podšívku sukně můžete použít hedvábný batist – směs bavlny s malým podílem hedvábí, prodává Flex tex, Terry moda nebo ZV silk (tam pod názvem Karla).

Pavlina
Host

Tak kostice vůbec dávat nemusím – to by bylo super. Jednou už jsem s nimi pracovala, ale musím říct, že žádná hitparáda:( Na sukni jsem chtěla organzu, protože se mírně třpytí a o tylu jsem taky uvažovala. Uvidíme ještě, jak se domluvíme s nevěstou. Jinak moc děkuji za rady a hlavně ochotu a trpělivost.

wpDiscuz